Principper for overgange
Overgang fra børnehave til førskolegruppe
- Personalet fra SFH tager på besøg i Bjørnegrotten.
- Vi afholder fælles møde om overgangen mellem børnehave og skole / SFH.
- Der kommer personale fra børnehave med i den første tid.
- Personalet i BUM opdeler børnene i grupper.
- Børnehaveklasselederne deltager i forældremøde i BUM i oktober.
- Såfremt der eksisterer essentiel viden, som er vigtig i forbindelse med overgangen, er det forældrenes ansvar at sikre, at denne viden tilgår Halgård. Dette orienteres forældrene om på efterårsmødet i BUM.
Overgang fra førskolegruppe til 0. kl.
- Personalet i førskolegruppen holder møde med børnehaveklasselederne ang. børnene.
- Førskolegruppen og 0. kl. bytter personale mindst en dag.
- Pædagogerne, der har førskolegruppen, følger med børnene så de har børnehaveklassebørnene om eftermiddagen.
- Påsætning af klasselærer besluttes i juni måned, det forgår ved lodtrækning.
Fra 0. klasse til 1. klasse
- Kommende 1. kl. lærer har et antal timer i klassen. I 2010/2011 var det 8 lektioner.
- Efter nogle besøg, hvor kommende 1. kl. lærer har lært børnene lidt at kende og kan sætte ansigt på dem, holdes et møde, hvor børnehaveklasselederen fortæller om alle børn.
- Ca. 14 dage efter skolestart fortæller bh. kl. lederen hele teamet om klassen – specielt om de børn, der på en eller anden måde er noget ”særligt” omkring. I denne overlevering fokuseres der på følgende:
- Barnets sociale trivsel
- Barnets faglige formåen
- Områder, man skal være opmærksom på generelt i familien eller i forhold til barnet.
- (Hvordan fungerer barnet fysisk, psykisk, socialt, følelsesmæssigt og intellektuelt.)
- Samarbejdet med forældrene, - er der noget specielt?
- Er barnet tidligere henvist/udredt ved andre offentlige instanser eller er der forløb i gang på nuværende tidspunkt?
- Hvad skal der følges op på i.f.t barnet og familien?
- Arbejdsgange og rutiner der har fungeret godt i klassen.
Fra 3. klasse til 4. klasse
På Halgård Skole arbejdes der ud fra en todelt struktur, hvor indskolingen udgør klassetrinene 0.-3. klasse, og mellemtrinnet udgør klassetrinene 4.-7. klasse. Efter 3. klasse tilstræbes det, at der foretages et klasselærerskift.
Der skal foregå videreformidling af faglige og sociale erfaringer f.eks. ved deltagelse i teammøde og/eller møde mellem modtagende og afgivende klasselærer.
Overleveringen af klassen bør indeholde:
- Beskrivelse af den enkelte elev (logbog, notater, elevplan mv.)
- Vigtige ting om elevens hjemmesituation
- Alle indgåede aftaler med familie, PPR, eleven mv. (f.eks. handleplaner)
- Elevernes faglige standpunkt (læseprøver, andre test)
Vedtaget i skolebestyrelsen oktober 2012.